Friday, October 21, 2011

ATTENTION TO ALL NOVELIS.YOU NEED TO READ THIS.

Korang taw takk aku nih kaki baca novel sejak kecil laggi? Sejak aku darjah 3.Hebatt tak aku? * aduuh sudah riak *.Aku ingat lagi first novel yang aku baca novel Kau Untukku by Aisya Sofea.Gatai kann aku? i loike when you cakap macam tuh .
ini cover first published

Haha, first novel so memang susah nak habiskan.it takes about 2-3 months.Dak kecik kan, cmne u nak expect i bace laju kann? Lepas je baca novel tuh, niat untuk membaca novel membuak buak.Masa zaman aku sekolah rendah novelis yang popular, Aisya Sofea, Sharifah Abu Salem, Ramlee Awang Murshid and lain lain.Kakak kakak aku rajin beli novel Sharifah Abu Salem sebab diorang dah beli dulu novel Tak Seindah Mimpi, novel tu kan ada sambungan, so tak puas kalau tak baca kann? Lepas tuh kitaorang rajin pinjam dengan kawan kawan and baca sama sama.Memang minat betul aku dengan novel masa tuh.
Teringat kenangan masa baca Pergilah Sepi dan Bicara Hati.
Actually kan novel Pergilah Sepi dan Bicara Hati adalah antara novel terawal yang menggunakan genre kahwin paksa/kontrak.At first, aku memang suka.Sumpah aku suka Pergilah Sepi dan Bicara Hati.Dan tak salah kalau aku cakap kerana novel novel nih lah tercetusnya idea kahwin paksa yang digarapkan dalam novel zaman kini.Plot yang berbeza tapi intipati yang sama.

novel Damya Hanna.Tengku Syahran ♥ Zahlia
Tak pernah kenal/ Tangkap khalwat-Kontrak/Benci/Tersuka/Happily ever afterr.
its common idea.Boriing u.Sekarang nih aku dah agak kurang baca novel, sebab nilah.Baca baca, same jer story dy.Bace yang lain ingatkan lainlah rupanya lebih kurang! Hampeh.So saket hati.Memang aku takkan beli novel macam nih weyh.Ada satu publication house nih, hampir semua novel yang die terbitkan mempunyai tema yang sama.Awak tak tapiss ke? Nampak sangat nak untung jer.

Selain dari genre yang same jer, antara benda yang aku tak suka dalam novel zaman sekarang ialah overly description.Contohnyer
Nurul Hidayah berjalan dengan ayunya.Dengan wajahnya yang indah bak purnama mampu menarik perhatian jejaka jejaka yang terserempak dengannya.Nurul Hidayah bukan sahaja jelita malah Nurul Hidayah memiliki segalanya.Nurul Hidayah adalah anak kepada Datuk Maharajalela yang merupakan pahlawan yang kaya raya.Hasil dari cukai dikutip oleh ayahandannya, si gadis ini mampu membeli sebuah Mazda CX5, memiliki sebuah beg tangan LV.
Over kann deskripsi diee? Aku benci weyh.Macam lah sempurna sangat wanita rekaan seseorang penulis nih.Kalau tulis secara bersederhana kan bagus, ni takk nak jugak nak letak the very small details, like "Tahi lalat dibawah matanya memaniskan wajahnya yang memang jelita.".Aku kalau baca perenggan macam nih, memang aku mimikkan muka aku.Menyampah! Nobody perfect! 
Aku nak baca novel yang best weyh.Bukan novel yang diulang ulang temanya dan novel yang over.Bersederhanalah awak awak semua.Bukan semua penulis macam nih keyh.Certain of them.:)

4 comments:

Dato Kacak said...

saya buat novel jugakkk :) tapi tak dapat sambutan sangat :(

http://datokacak.blogspot.com/2011/09/bab-1-novel-suka-hati.html

Dato Kacak said...

comment lagi saya suka gila novel bicara hati tu, sweet ~ !!

nurul hidayyah ♥♥ said...

@Dato Kacak thanks kaciak.:)

zainatul abu bakar said...

Yeay saya pon suka baca novel aisya sofea. Sehangat asmara yg paling sy suke. Nway jalan2 sini dan follow ur blog, salam perkenalan :)