Sunday, January 1, 2012

Bende bende yang korang harus buat untuk blog nampak kemas dan sedap mata memandang




Assalammualaikum

Eh memalam lak update? Ceh kegemaran semasa lah, kehkeh, baru lepas tengok Scent of A Woman episod Yeon Jae nak hidup , serius sedih, nangis aku tengok, kesimpulannya aku baru lepas nangis kehkeh, tapi tak dapat habiskan episod tu lagi kejap lagi baru sambung sebab laptop overheat , kang meletup laptop buta mata sebelah itu.
So ape aku nak update tetengah malam ni? Actually aku baru dapat idea ni tadi, ingat nak post esok tapi mengenangkan mata ni tak nak tidur #penangan nescafe , so aku nak buat entry yang bernama

Macam mana nak buat blog korang nampak kemas dan okeyh.

Bukanlah aku kata blog aku kemas dan okeyh , cuma nak share dengan korang pandangan aku tentang blog yang kemas dan sedap mata memandang.Kemas dan sedap mata memandang tidak semestinya cantik dan cun aje, kalau setakat cantik dan cun je kalau tak kemas nak buat ape? Kalau cantik aje atas bawah blink blink nak buat ape? Saket mate aku taw takk.


Bende bende yang korang harus buat untuk blog nampak kemas dan sedap mata memandang
     kalau korang letak button tumblr tu, silalah remove navbar tuh, sebab bile aku blogwalking aku nampak ade beberapa orang blogger masih mendouble kan bende haram jadah tu, so kalau korang nak remove navbar > sini <. Tak paham tanye keh, jangan kutuk aku belakang belakang.
     resize lah content wrapper korang, untuk yang mengutamakan penulisan dalam blog aku suggest korang besarkan lah sikit bahagian posting tuh, baru sedap sikit nak bacakan? First gi > sini < dulu , agak agak dah paham, bace sini
       control+F search #content-wrapper {
       lepas tuh bawah sikit ade width: ???px; kan? Korang tukarlah ke size yang besar sikit, size  #content-wrapper { merangkumi saiz sidebar dan entry taww. 
       Dah resize? Lepas tuh editlah bahagian  #main-wrapper { ( saiz ruang entry ) and  #sidebar-wrapper { ( saiz sidebar ).Pastikan size #main-wrapper { dan saiz #sidebar-wrapper { berada dalam lingkungan saiz #content-wrapper { 
     Elakkan meletakkan pelbagai widget.Aku taw banyak widget yang tomei tomei dan cecantek, tapi tau tak widget widget tu ade yang useful ade yang useless? Contohnye perlu ke korang letak clock widget? Exactly not, desktop aku ade jam, so no use right? Aku nasihatkan remove lah.
       Tulisan kecik besar, kaler maler, ehm, kalau nak korang nak nampak kemas, aku rasa korang haruslah mengikut cara penulisan yang betul, yang mana harus menggunakan huruf besar, dialu alukan guna, yang mana tidak dialu alukan jangan guna, turun bawah turun bawah mata aku.Saket.
       Kalau yang kaler maler tuh, tak payahlah kaler maler, hitam kan okay? Smart ape? Kalau nak kaler maler korang kalerkan bahagian bold, italic dan strike so nampak perbezaan dye kan? Nak buat macam aku, ahaks, ade ramai orang buat tuto, google lah.
    Ape lagi ehh? Itu je kott, cara nak kemaskan blog korang yang memang meletup tuh, aku bagi contoh blog yang biasa je tapi kemas, blog kak Nisa Kay , blog yang cantik dan kemas, terlampau ramai, aku bagi korang tengok yang pakai template bese, kang kalau korang tengok blogskin, rambang mata korang, blog Putryy dan lupelah, sekarang ramai sangat yang guna blogskin, dah kurang dah pengguna template biase , kalau blogskin > here <
    So ape lagi, kemaskanlah blog korang agar nampak cantik dan menawan mak mentua or mertua eh silap menawan kalbu.Esok aku buat entry widget yang harus ade dalam blog korang.Papai assalammualaikum.
    byebye

    3 comments:

    Nurammarlinanasir said...

    Assalamualaikum.I know you also beautiful. Do visit my blog,and setuju sangat kalau ada widget banyak-2 berat nak load,Can you visit my blog and tell me what should i remove? View my blog http://anakpakciknaasir.blogspot.com
    Thank you yer.

    Nelly The Strange said...

    betul2x !!

    AmyZana said...

    true ~! widget clock tuh paling useless sekali -.-