Thursday, July 23, 2015

How to cure your-cannot-tidur problem



Assalammualaikum semua orang kampong ! weehooo

"Aku selalu susah tidur malam , kenapa eh ?" "Ehm aku ni burung hantu , siang tidur , malam jaga" "Macam mana nak pulihkan masalah tak boleh tidoqqq ni ?"

Selalunya orang yang susah tidur malam ni adalah sebab sleeping patterns dia dah berubah . Ada orang, dia tidur pukul 10 malam , tiba tiba zaman study , dia BIASAKAN diri tidur selepas selesai assignment , tengok movie , lepak which is 4 PAGI .

Ada orang , dia tidur siang 3-4 jam , malam kul 2 baru cari bantal . Pusing sana sini , kul 4 baru terlelap. ( ni , aku lah ni )

Insomnia are inability to obtain sufficient sleep, especially when chronic; difficulty in falling or staying asleep; sleeplessness

Insomnia ni habit tak boleh tidur malam , bukan siang . Kalau nak tau orang insomnia ni , malam bukan main mata bersilat , dah malam ya Tohannn , why why why . Nape susah sangat nak tidurrrr ?! Marah kau kepada diri sendiri . Ha , ada jugak insomnia yang badan dah letih , minda dah penat , but still kenot sleep . Whyy , your sleeping patterns !

Insomnia ni jadi sebab kita sendiri . Kita yang rosakkan sleeping patterns yang natural . Naturally , tidur pada waktu malam . Ko gi lepak sampai  4-5 pagi . Naturally , siang tidur ½ jam ( sunnah ) , ko gi bantai sampai maghrib . Yelah , ko yang didik minds ko waktu tidur ko , dia tidur ikut kebiasaan dia.

Aku pernah ada insomnia . Insomnia aku sebab aku tends to tidur siang sampai 3-4 jam , sampai maghrib which is tak elok , badan jadi letih , lembam . Bila siang dah bantai tidur , malam apa lagi , burung hantulah . Salah aku masa tu , aku tak paksa diri untuk tidur. Aku gi layan tak tidur tu , maka lahirlah sikap tidur kul 5pagi , lepas tu tak bangun subuh hm -____-

Ada kawan aku , insomnia jugak . Insomnia dia , dia layan internet sampai 4-5 pagi , siapkan assignment , study waktu tu , and direct gi kelas. Balik kelas baru tidur . Balik kelas kul 11 , balik je terus tidur , sampai 8 jam ! Bangun dah segar , so ko rasa malam tu ko mampu tidur ke ? So , your new nights are with sunlights?

Ada je cure dia , ewah ewah . Kawan aku amek pil , kawan aku lagi sorang dia biaq pi je , aku pulak kerja . HUHUHUHUHU . Kenapa aku kerja ? Ya , salah satu sebab , sebab ni lah . Sebab aku insomnia , aku amek langkah dgn kerja . Aku amek langkah dgn sibukkan diri aku , penatkan diri aku , and Alhamdulillah , sleeping patterns aku dah ok ! Weeee. Keep yourself busy and healthy .

Tapi cara aku mungkin tak boleh dgn orang lain kan . Aku pulak mungkin tak boleh dgn cara orang lain . Masalah insomnia ni satu je , ko biasakan diri ko tidur waktu waktu sekian , jadi ko pun tak tidur waktu waktu sekian . Ko biasakan diri ko tidur siang , malam jaga . So minds ko reflex , and dia follow order . Oh waktu utk tidur dah lain ? Jadi , aku kena ikut . Its all abt mindset bro .

Ha , lepas tu kalau tak ada usaha nak baikkan balik pun tak boleh . Ko kenalah ada usaha nak pulihkan diri sendiri . Antaranya , sebelum tidur , solat taubat dulu , mengaji dulu ke , tenang tenangkan hati dulu ke . Ni tak , sebelum tidur , gi vape , gi merokok . Mana nak mudah tidur nya lahai .

How to cure your-cannot-tidur problem
  • Identify your new sleeping patterns . Contoh , kenapa aku susah nak tidur malam ni ? Oh sebab aku tidur petang tadi kot .For the next days , keep yourself busy and jgn duk rumah sengsorang.You tends to sleep. 
  • Keep yourself busy ni ada banyak cara . Cara yang paling aku syor , sweating ( ewah , mcm diri sendiri bersenam pulak ) . Tapi bila badan ko fresh , ko akan lupa tidur siang . Ko akan mcm more workout , more workout. 
  • Jangan duduk rumah sengsorang . Duduk rumah sengsorang , bosan . Sat gi , ko dah tengok movie , ko mulalah , apelah salahnya barang seminit dua . Padahal . 
  • Janganlah educate your mind . Jgn cuba didik mind you , yang malam waktu utk berjaga . No , your mind ni org paling patuh . You kena educate dia , kul 11 je , switch off . Try to get some sleep . What ever it is , try ! 
  • Finally , ni paling islamik . Sebelum tidur , bawak bawaklah solat taubat ke , zikir ke , ngaji ke . Insyaallah . Usaha stairs kejayaan !
Ini pengalaman aku lah . Apa yang aku cerita dari A-Z , semua pengalaman aku . Experimental but not proven . But boleh je nak cuba , sebab aku menjadi je ! Ha , ni reminder , before sleep jangan minum caffeine , workout and makan ! Ingat tuhhhh , ok bye ! Hope helps.

p/s : ahaha , malas nak up pic . i open for any discussion on this topic . comments !





No comments: