Thursday, July 2, 2015

mymmmstory : lets break the ice !



Assalammualaikum semua orangg .
Ya Allah , berapa lamanya tak update blog yang tak ada orang baca ni ? Hihi , blogging ni hobby je . Ko tgk aku punya title kat tab pun tak ubah lagi , nampak tak dia punya malas :')

Saja je nak tulis something yang sedang aku buat which is invest. I'm not calling it as MLM , bcs I'm not recruiting . I'm just investing . Aku invest , aku dapat duit , ya ontok ontok begitu saja . Sikit , tak banyak , well at least there it is . 

Aku kenal invest program ni dari seorang teman yang rapat . Mulanya aku ingat dia ni nak ajak aku masuk MLM lah tu apa lagi , nampak tak betapa negatifnya saya :') Lepas tu aku kan asik berada dlm masalah kewangan , masalah aku bukan apa pun , setakat tak dapat beli apa yang aku nak je . Sebab tu aku kerja . 



Nama program ni MMM atau Mavrodi Mondial Moneybox. Bukan MLM ya anak anak . Define MLM pls . MLM kan kena recruit orang . Program ni , ko recruit ke ko tak recruit ke , ko still dapat pulangan . Lepas tu , pulangan dia modal + hibah . Jadi tiada istilah loss kat sini ya . Low risk low return . Tak senang sebenarnya nak percaya business business mcm ni kalau tak org yang terdekat yang yakinkan . 

Yelah , dgn pelbagai jenis program MLM ada yang sangat menguntungkan dan ada juga yang merugikan . Lepas tu based on sales , based on groups accumulated . Aku tak suka MLM , aku tak suka cari orang . Aku rimas nak terangkan kat orang itu ini . Aku berminat dgn MMM sbb tanpa cari orang pun awak boleh dapat pulangan .



Ini antara conversation awal aku masa mula kenal dan cuba nak belajar psl MMM . Apa yang buat aku tertarik dgn program ni sbb dia tak kisah pun klu org lain attend aku . Sebab MMM bukan based on MLM bonus . Ko dapat orang , ko dapat duit . MMM is about you got money and you can get more . Thats how its work .

Jadi aku pun mula berkerja , cari kerja utk start modal pertama . Planning aku , biar 2-3 bulan pertama je aku kerja , lepas tu aku boleh maintain invest je . And sekarang alhamdulillah , aku dah tak payah kerja teruk teruk , simpanan dah ada . Cuma yang tak syok program ni , lambat dan cepat , tapi yang penting pasti dapat gitewww.



Ok ni process pertama modal aku . Kira ni masa try and error , and antara yakin dan tak lah . Kira mcm klu tipu , takpelah sikit je . Sikit punnnnnnn . Alhamdulillah , invest RM360 , dapat RM480 . Mungkinlah akan ada yang kata  , ala sikit je , berapa sangat . Kalau ko g bank , 1 tahun baru dpt 7% . Ini sebulan dapat 30% dan modal . Ko ghaseeeeee. 

Bagi aku , program ni sesuai utk mereka yang nak kumpul duit dan bukan yang nak guna urgent . Sebab tempoh matang satu akaun dah 15 hari , lepas tu PH lagi  , GH lagi . Semua benda bertempoh lah , jadi utk yang tak sabar mmg tak di galakkan join program ni .

Macam aku , mmg niat aku nak kumpul duit . Memang niat takkan guna duit . Jadi alhamdulillah , currently in queue utk GH RM810 dan GH RM420 . Tapi saya tanak tamak , saya rolling modal . Jadi , bila aku dah stabil , dah boleh maintain setiap bulan PH dan GH baru aku mula guna duit. Sekarang ni simpan dalam system je dulu . 

Sabar kan separuh dari iman ! Hihi , bye toodles ! Btw , klu ada yang interested , you can just pm me kat fb ok , I dulu pun tak berapa nak senang , alhamdulillah sekarang Allah murahkan rezeki :)

FB ; Chiaki Hidayah ( One and only hahahahahahaha ) Insyallah , kalau tak ada aral , saya cerita lagi ok psl MMM.




No comments: