Saturday, July 25, 2015

Review : Cinta Paling Agung


Assalammualaikum !



Hai , aku mmg tak into sangat cerita melayu ni . Sebab nya , cerita melayu ni asyiklah kahwin paksa , duduk serumah , org gaji lah merepek lah, mengandung anak luar nikahlah.. aku macam , macam mana cerita melayu nak keluar dari circle MALAYSIA SAHAJA , kalau tema dia ... ehm , ni ke Malaysia , negara Islam ? Filem yang banyak tema anak luar nikah ? Filem menggambarkan negara .

Tapi hari tu , aku scroll twitter . Masa tu aku tak macam cerita melayu , tipikal lah tu. Aaron Aziz retweet feedback Cinta Paling Agung ( CPA ) . Aku ingatkan CPA ni common cerita melayu je , lepas tu masa aku tengok tv hari tu , ternampak iklan dia . Iklan dia ada sebut sebut pasal poligami , nak kahwin lagi satu , mampu . Mula dari iklan tuh , aku macam , macam best . At least , out of common genre khenss.

Aku bagi CPA 4.5/5  . Bagi aku , cerita ni ada pengisian . CPA ada pengajaran yang tersendiri pasal  poligami . CPA ada pengajaran bagi hubungan perkahwinan yang dah menjangkau 10 tahun . Aku yang belum kahwin pun rasa CPA penuh pengajaran , apatah lagi orang dah kahwin kan.

Mudah bagi lelaki cakap nak poligami , hanya kerana diorang mampu . Ya , mampu . Mampu , dari sudut apa ? Zahir saja ke ? Batin ? Batin bukan sekadar seks sahaja , batin adalah perhatian , kasih sayang , keutamaan . Mampu ke awak bahagi kasih sayang seadil adilnya , apabila sudah berpoligami ? Aku pernah tengok Tanak Kubur pasal beristeri dua , kau tak adil sikit je , azab beb , azab . Ko bagi sini , Habib Jewels  , ko bagi sana Pandora. Adil tak..

Mudah jugak bagi wanita yang ingin jadi isteri kedua cakap . Sebab kau sayang , kau kata kau sanggup.Mudah , bila kau rasa hubungan pasangan kau dgn isteri dia bermasalah . Jadi , kau rasa kau patut rawat hati pasangan kau , sbb dia tak bahagia . Kau yakin ke dia tak bahagia , sbb dia tak berusaha ? Cakap mmg senang , nak jadi isteri kedua , aku sanggup . Tau tak efek dia isteri kedua ni ? Isteri kedua kena banyak beralah ............................. dan makan hati.

Aku suka part ayah Dewi tu bash sape nama Aaron dalam tuh eh . Apa entah . Aku suka part tuh , aku suka ayat ayah dia . Aaron cakap dia yakin Dewi mampu bimbing dia . Ayah Dewi cakap , tugas membimbing tu , tugas siapa ? Bukan tugas Dewi. Lepas tu dia persoalkan , Aaron pernah imamkan solat keluarga tak ? Aku suka bahagian sini . Babak ni tunjukkan , oh sebab ko mampu , ko nak kahwin lagi satu , sehingga sanggup nak ceraikan isteri pertama ? Kalau kau mampu buat isteri pertama kau , no wonder kau akan buat isteri kedua kau nanti dgn ALASAN YANG SAMA.

Lepas tu yang mcm wow , omg , boleh si Aaron tuh cakap dgn Saleha , abang nak kahwin lagi satu , sbb abang tak ada rasa sayang kat awak . Aku lupa diaorang bahasakan diri apa lah , tapi ayat tu lebih kurang mcm ni lah . Sebab tak sayang , so nak kahwin lagi satu . Boleh je kahwin lagi satu , tapi alasan tu , alasan tu , huh ! Maghahhh saya . BOLEH JAGA HATI ISTERI TAK ???!!! Emosi mak .

Lagi satu babak yang aku suka yang menunjukkan mungkin sang suami dah bosan . Isteri buat minum untuk diri sendiri je , langsung tak pelawa suami . Tu aku mcm , oh agaknya sebab ni lah . Ko abaikan keperluan batin ( tu kategori batinlah ) laki ko , mana laki ko tak cari lain .. dia bosan . Buktinya , bila Saleha bagi syarat sebelum bercerai tuh , boleh je kan diorang enhance kasih sayang diorang balik kan ?

Sebenarnya , aku ada je banyak benda nak cakap . Tapi mcm tanaklah cakap lebih lebih , sat lagi kena kat batang hidung sendiri , baru ko tau langit tinggi rendah . HAHAHAH , ok bye :D. Movie ni boleh beli kat Astro First . 


p/s : semua komen saya berdasarkan movie ni ya , hehe . tak ada tambahan unsur lain



2 comments:

Anisyamir Leejo said...

last-last ending macam mana? hihi Nanti nk layan jgklaah CPA ni. Thanks atas review ni tau *thumbs up

http://anies-msletoes.blogspot.com/

ChiakiHidayah said...

last last ending , aaron tak jadi cerai hehe , nice one ! :D