Friday, November 6, 2015

Jalan jalan ke ijazah dalam masa yang pendek ( not too pendek ! )

Assalammualaikum ! Hai korang

Hari ni aku citer pasal laluan ke program ijazah pertama dari perspective aku , dan dari sudut yang paling mudah.


Sebagai kau yang biasa biasa je , yang buka shortlisted JPA , yang bukan expected straight A’s , apa jalan yang kau dah susun dalam otak ?

Habis SPM , nak amek diploma , lepas tu nak kerjaaaa .... lepas tu kalau rajin nak amek degree ( kalau rajin ehem ) blab la dan pelbagai impian ko lagi , termasuklah nak kahwin waktu belajar -____-

Selalunya budak lepasan SPM yg excited nak masuk IPT ni sebab boleh dress up well , boleh pakai cecantik , boleh le diva shangatttt . Jadi mereka yang sangat excited ni selalunya pilihlah politeknik , diploma dan even kolej negeri. Tak tak , tak hina . Bukann ...

Instead of spending about 5 and half years for a diploma and degree , kenapa tak amek short path ? 

Awak boleh cut plus minus one year kalau amek matrik dan foundation , plus minus two year kalau amek STPM . Kenapa bazirkan waktu padahal awak boleh cut down the years ?

Suka ke belajar lama lama ? Ini untuk mereka yang mmg nak pursue degree after diploma.

Banyak orang tanak amek STPM , kalau sebab dulu sebab pakai baju sekolah ( acahhhh ), sekarang dah pakai baju biasa , mungkin alasan sekarang , tk kan nak pakai vogue , nti chechegu cakap apa pulakk , dan tempoh utk STPM agak lama dan digembar gemburkan sebagai peperiksaan tersusah dunia sebelum system dirombak. Sekarang dah mudah kan , by sem , kalau fail boleh repeat . Akak dulu dikkk, fail fail la kau , no repeat . Tak ada peluang kali kedua , eh ada ! Amek STPM sekali lagi, which is another 1 and half year !

Kalau matrik pulak , antara rumours yang popular , kalau fail masa final , sijil tak laku. Kira ko kalau dah amek matrik , tapi tak perform , ko nak sambung belajar kena start dari zero balik bukan boleh lompat ke 1+4=5 . Yelah , untuk yang tidak berkeyakinan tinggi, mungkin rasa mcm agak agak kalau aku masuk , aku okey ke ? Aku tak pandai lah , itu lah ini lah . Matrik susah kan, kakak aku masuk matrik , hari hari kuiz , hari hari test.

One of ways yang paling selamat nak sambung ijazah adalah foundation . Foundation ni mcm matrik jgk , asasi . Takes time 1 year kalau kt MSU , dan aku tak tau IPTA ada ke tak foundation , eh rasanya ada ! Diorang panggil asasi , major university adalah kan, mcm UIA , UM tapi seriously its a shortcut jugak. Cuma kalau foundation ni, the consequences is fees . Kalau MSU, foundation are not supported by MARA or PTPTN ( The fees fr foundation program in MSU are +- 10k )

Tapi sebenarnya kalau amek diploma pun ada kebaikan dia , siapa pulak kata tak ada ? Banyak exemption subjects ! Yeasssss ! Kawan aku dari diploma masuk degree , cut 10 subjects ok , almost a year punya subject  , kalau ko amek 6 subjects per sem . Tapi kalau IPTA lain kan , aku tau tuuuu . Aku bercerita dari perspective private college , sebab recently even the straight A’s pun tak dapat matrik , babe . Apatah lagi ko yang hangat suam suam kuku gitewww .

Dulu masa lepas SPM , aku mmg tanak masuk diploma atau poli . Aku nak masuk matrik , sebab klu grad masuk degree terus kan , so aku dah cut down years . Tapi malangnya , result tak menggalakkan pula , terpaksalah saya corner ke STPM which is help too ! Tapi STPM ni tak rasalah mcm ko dah besar sangat , tak keluar sekolah lagi kan, the university are the real struggles .

Apa apa pun , the choices tetap kat awak . Awak yang nak belajar , awak yang nak hadap the years . So chin up , peoples ! So whats your path ? Share yours ! Inspiring the school-leavers !

No comments: