Wednesday, March 30, 2016

Resipi Grill Ayam Atkin - Menu Gedik

Assalammualaikum uolls !

Punyalah tak menyabar nak update entry , lepas makan terus tekan new post ! Sebab nak share dgn korang barang baik gilaaaaa . 

Aku sekarang kan tengah buat atkins gedik gedik . Hihi ,awat panggil gedik gedik cik Nurul woii ? Sebab aku buat no fruits , no carbo but yes there's sugar . HAHAHAH . Diet atkin sebenarnya tak elok sangat utk jangka panjang sbb kesan pengambilan protein yg berlebihan . Tp sebab aku berikhtiar , maka jadi lah atkins gedik .

Should be gula yg tak boleh masuk langsung . Sebab dlm tempoh induction , apa entah akan bakar gula ke karbo, aku pun tak sure . Tp aku abaikan je , bukanlah abaikan . Cuma tak berapa nak strict . Tu jeee . Lgpun aku ada baca kisah pengantin yg dlm masa 2 mgu turun berat badan kan , aku pun try lah. 

Dulu aku pernah buat atkins jugak . Lg strict dr sekarang rasanya . Bagusnya atkins ni ( pada aku ) , aku mampu control portion dgn ugutan kalau salah langkah berat naik . Dalam 4 bulan jugak lah aku mampu tak sentuh nasi , lepas tuh kita enjoyyy ! HAHAHAH . kira atkins ni educate kau jadi lebih berdisiplin.

Kemudian baru baru ni aku ada follow seorang fitness junkie yg baru , kiranya setelah berapa lama tiada langsung semangat nak bersenam , tetibe muncul kembali. Kan aku pernah cakap , once kau broke disiplin kau , ke laut lah cerita dia . Begitu juga aku , setelah mengalami major frust dan kemudian kerja KFC ( tak boleh bawak air putih ke kaunter , asik minum gas ) , aku pun mula melupakan cara pemakanan yg baik . 

AKU KAN NAK CERITA BENDA LAIN SEBENARNYAAAAAAAAAAA , ISH DIRI SENDIRI NIH ! 

Okay fitness junkie nih nama fb dia , SCha EllCha. Aku kan mmg tau menu diet , aku reti je kira kalori semua , menu yg elok tak elok sume aku tau sebenarnya . Aku banyak tengok kat insta dulu ,tapi bila follow akak nih , dia ada menu baru yg aku tak pernah dengar . 

CAJUN .


Cajun ni bahan perasa , mcm garam , mcm ajinomoto. Kalau masak , tak payahlah tambah garam ke ajinomoto lagi , cajun ni dah cukup rasa . So masa aku pergi tesco hari tuh , aku pun saja saja lah cari cajun . Sebab aku kalau masak menu atkins , tak ada rasa sangat . Sebab aku tak pandai bajet garam ke aji ke, takut banyak sangat , kang mati kemasinan kak nonnnn .

So aku pun cari , jumpa je cajun tuh . Mcm mcm jenama ada , tapi aku terpikat dgn satu jenama nih , Hexa. Sebab apa tau , dia ada 4 seasonings in 1 bottle !!!! Haaaa, inilah sebenarnya weh aku nak cerita . Aku tak nak pun cerita psl atkins sume tuhh , aku nak cerita psl 4 in 1 seasonings je :(


Snap waktu tengah tulis post punya beriaaa.

Seasonings yg aku beli ada garlic salt , lemon pepper , cajun dan BBQ seasonings . Aku beli American BBQ & Steak Spices punya seasonings . Sebab diet atkins kan makan protein , so saya pun beli lah yg kena dgn tokak nih haaaaa . Aku nak cerita kesedapan perasa Hexa nihh . 

Selalunya aku grill ayam , aku dah grill baru aku tabur perasa . Tapi tadi , aku buat peram sementara panaskan kuali . So aku campur garlic salt , bbq seasonings , cajun dan lemon pepper dgn ayam , lepas tuh aku gaul gaul sementara tunggu kuali panas . 

Okay bau tak payah habaqq lah , wangi ! Bila dah masak ,ya Allah sedapnyaaaaaaa !! Seriously sedap , rasa mcm kagum dgn diri sendiri hahahahaha , padahal grill je pun . Aku highly recommend HEXA 4 IN 1 SEASONINGS ! Sangat yummehhh . Okay nak belanja resipi sat .

Resipi Grill Ayam Atkin

Bahan bahan 
  1. Ayam 
  2. Telur dua biji 
  3. Sayur 
Cara membuat 
  1. Peram ayam dgn perasa,  halia , bawang merah , bawang putih . Kalau nak sedap , lama sikit peram tuh 
  2. Panaskan kuali . Grill ayam sampai garing 
  3. Ayam dah garing , masukkan telur dua biji . Goncang goncang kuali kasi sebati .
  4. Rebus sayur sayuran . Aku tak letak apa apa kalau rebus . 
Cara siapkan hidangan 
  1. Letak selapis ayam grill dgn telur tadi , taruk mayonis kewpie . 
  2. Letak sayur dan habiskan lah semua ayam tadi . HAHAHAAH , aku pakai mayonis kewpie  


Sebab tuh aku panggil menu nih menu gedik, sebab bukan apa sangat pun kan hahahaha , so sekarang makan dan rasalah kehebatan nyaaa , hihi 


1 comment:

aswaleyla said...

best nye kalau boleh buat macam ni. kite duk hostel ssh lah. makan ppon makan kat kedai hari2