Friday, May 27, 2016

JENIS JENIS CUSTOMER :p

Assalammualaikum uolls! 


Aku bila berniaga ni aku mula kenal jenis jenis customer . Kadang kadang aku analysis jugak diri aku , aku ni jenis customer mcm mana kan . Dengan cara kita analisis diri kita , baru kita tau ohhh ada macam macam jenis customer rupanyaaa . 

Type 1 : JENIS PANTANG NAMPAK FREE GIFT 

Free gift ni memainkan peranan penting tau . Siapa kata tak penting , mmg ke lautlah lah cerita dia . Bila ko pampangkan iklan jualan produk ko , lepas tu ++ free gift , ko pun mengelupur , ada free gift ada free gift ! Ini namanya mind set , ko suka free gift . Makanya ko pun beli . Aku bukan pembeli yg suka freegift hehe 

Type 2 : JENIS PANTANG NAMPAK FREE SIGNATURE PRODUCTS .

Haaaaa , ini pattern aku . Aku pantang nampak produk yg ada signature free item. Maksudnya free gift yg diberikan bukan cokia cokia dibeli secara bundle . Free gift ini maksudnya yg unik , yg ekslusif , yg orang tengok , eh ko beli kat mana ? Free gift yg ada label produk ko . Contoh hari tuh , aku beli Ahmad Green Tea ( 100bags ) , padahal aku blh beli yg 25 bags punya sbb kat rumah ada stok green tea lg , aku igt nak beli utk backup je. Bila Ahmad Green Tea ( 100 bags ) ada free teaspoon , i was like nak beli yg mana ni , nak beli 25bags ke 100bags, hanya sbb teaspoon je tau .So saya beli yg 100 bags punya hehe

comel kan ? sukeee hehe

TYPE 3 : JENIS YG PANTANG ADA FREE POSTAGE 

"KALAU BELI 3 UNIT KE ATAS , DPT FREE POSTAGE ~ "

Ini pun antara salah satu permainan strategy . Kalau yg jenis reti baca business style , fahamlah mcm mana this strategy works. Aku kadang kadang je terjatuh dgn strategi ni , hikhik. Ingat lagi dulu , aku pernah beli cd drama korea tau , aku nak beli satu je movie sbnrnya , tapi dia ckp kalau beli 5 movie dpt free postage . Aku ni terjatuh dgn taktik ni , makanya aku sanggup membelanjakan satu kali ganda dr harga asal sebenarnya , kalau nak satu movie je . Sad me is sad. Masa tu nak beli Scent of Woman je punnn -________________________-

TYPE 4 : JENIS TAK BERSYUKUR 

HAHAHAHHAHA , no offense please . Sumpah entry ni berdasarkan pengalaman aku , cust yg jenis tak bersyukur ni cust yg nak murah , nak murah lg . Aku pun tak faham , dah murah kot . PERLAKING tga buat sales 25% off dr harga pengenalan, tapi masih masih masih masih nak murahh lagi . Nak murah mcm mana lagiii ni ? Sis tak mengerti :(

TYPE 5 : JENIS YG PONG PANG PONG PANG HAPRAK 

HAAAA , ni aku sebenarnya . Aku ni ada sikap , aku kalau beli brg online ni . aku suka beli cari offline dulu , kalau tak ada baru aku cari online. Online seller suka mark up SANGAT SANGAT SANGAT SANGAT tau , aku stress gila . Ko bayangkan aku boleh offline dgn harga RM15 , tapi dkt online RM30 ?!!! Ko rasa , tu tak termasuk postage lagi ? Terus sis memblah kan diiri. 

Tu je lah kot aku nak cerita , hihi. Aku kan suka memerhati , dan conclude mengikut sesuka hati aku . Aku harap korang bersabarlah melayan karenah aku ni 


Btw , PERLAKING ADA BUAT SALES TAU ,SAMPAI 6 JUNE SHJ DGN HARGA RM90 . Roger aku kat fb cepat , siapa cepat dia dapat , lambat , gigit jari ! :D

Thanks for reading xoxoxo

No comments: