Wednesday, May 25, 2016

TIPS : CARA BELAJAR MUDAH & BERKESAN UTK LAST MINUTE

Assalammualaikum uolls.

Hari ni aku nak share satu tips yg aku rasa sangat berkesan utk orang orang jenis aku yg agak pemalas utk belajar di awal waktu . 

Cara aku belajar ni tak ada ujian klinikal ke experiment ke, takde , takde . Aku belajar tips ni dr member, member cakap kalau belajar , highlight pakai warna hijau . Otak mudah merangsang katanyaaaa . Since then kalau aku exam , mmg aku guna highlight warna hijau , utk serapan ilmu yg lebih pantas . 

Awassss , tips ini tak sesuai utk mereka yg jenis cepat gabra atau jenis kelam kabut . Naaahh , its only meant for cool people , gittewww . Siapa pernah alami situasi mcm aku ? Awal minggu exam , bukan main semangatt belajar study semua , dah sampai dua paper terakhir tuh , ko pun collapsed . Ko malas , haaa saat ini lah ko guna tips ini ! 

Bahan bahan : apa saja yg berwarna hijau .  Tips ni aku upgrade sikit dr member aku , kalau dia kata pakai highlight warna hijau , aku pakai pen hijau , highlight hijau kauu . 

Okeyyh , kalau tak ada sila sila lah pergi beli , penting occay .

Aku ni jenis last minute punya manusia , mingu exam baru nak study , sbb aku risau ilmu hilang kalau belajar awal awal hahaha , padahal boleh je melekat kat otak kalau kita guna teknik atau kaedah yg betul kan . Actually , tips aku ni lebih berkesan bila ko minat subjek tu tau . 




Aku kalau study , aku akan gunakan kaedah , tulis ibu(tajuk besar) dia dulu , kemudian anak anak(subtopic) lepas tu baru cucu (huraian) . Huraian , aku bukan jenis yg tulis alphabet tuh , ada jugak tulis kdg kdg , tapi bukan semua jenis aku letak alphabet . Aku jenis bercerita kpd diri sendiri , fahamkan point tuh , lepas tu create story ko sendiri . Dulu ingat lagi , masa subjek principles of marketing , aku masa tuh tgk The Heirs , so satu satu point aku letak nama diorang , sbb diorang kan org org kaya , ahahha .  



Haa , ini contoh notes aku . Satu paper , aku letak dua subtopic. Semua notes warna tijauuu tauu , masa exam ni last minute study kan, so aku apply lah teknik ni , alhamdulillah  boleh jawab dgn baik . Actually tak bagus sgt teknik nih , sbb ko kena tau huraian jugak . Tp depends korang jugaklah , mcm aku , aku tak tulis huraian , aku baca sekali lalu , hafal , kemudian buat cerita , lepas tuh ingat . 

Haaaa , satu lagi notes penting , dah siap siap hafal tuh , jangan lupa tulis balik kat tempat lain, REFRESH ! 

Ok , thanks fr reading xoxo


No comments: