Friday, December 9, 2016

OPEN TO BUSINESS !

Assalammualaikum korang ! 

Finally I got plenty of rest after a long hiatus . A long hiatus is saya tak accept any new job assignment sejak dua minggu lepas , I think . Salah satu sebab saya stop amek assignment adalah saya kerja kerasa dr awal bulan oktober rasanya di mana saya tak stop buat assignment, ada je yg baru , dan mostly saya amek . Bukan bermaksud saya tamak , atau apa . Saya kesian , dan saya lembut hati . Kesian diorg tak sempat bt assignment ~ 

So saya stop amek baru tapi continue buat yang lama , yg di mana booking semua dalam 1-2 weeks mcm tuh . So saya pulun settlekan sebelum Krabi , saya rasa saya dah macam zombie , bangun 2-3 pagi siapkan assignment , siap satu, tidur balik ,  lepas tu bangun subuh , continue lagi. Allah , memang masa tu rasa aku tak sabar nk gi Krabi, tak pyh bt assignment ~



Sampai tahap macam tu sekali . Frankly speaking , masa saya gi Krabi adalah masa yang sgt stressful bg saya , sbb saya rasa saya mampu buat semua assignment tu, tapi demi Allah saya kecundang jugak , dengan pelbagai masalah yang menimpa di mana ia sangat sangat menganggu business saya . Rasa mcm nk giveup pun ada wehhhh . Tapi tgk org lain bt business ni nk bertahun2 , aku kuatkan juga hati . Nak menitis air mata ni takut tak siapkan assignment orang , tapi orang senang senang komen ckp kerja saya tak semenggah , hanya sebab beberapa kesalahan . 

Cust saya ramai sangat , ramai .. kadang kadang saya perlu mintak cust resend requirement sbb saya takut lupa . Tapi alhamdulillah , dalam berpuluh cust saya yang ada , hanya 3 orang sahaja yang tak puas hati , di mana hanya satu sahaja kesalahan drpd saya , dan dua lagi dari kecuaian mereka sendiri . Saya dah post T&C , bukan tak post .. 


Saya memberi tempoh selama 3 hari , utk customer check sama ada assignment saya tu complete atau tak , sbb kdg2 bila assignment tu bkn dr bidang saya , saya perlukan komen dr customer , spy saya boleh perbetulkan assignment atau kesalahan kesalahan minor . Kenapa dalam tempoh 3 hari ? Sebab ini memberi peluang kpd cust spy check assignment , jd bila kena soal dgn lect , boleh jawab . Selain itu , terms ini juga melindungi hak saya supaya servis saya tidak dipergunakan sewenang wenangnya . Dan salah satu sebab lg supaya bila nak edit saya tak lupa apa yg saya buat  .

Contoh ya , kalau saya bg kat awak assignment hari ini , awak tak check , lepas tu tiba2 dua bulan lepas tu awak ckp assignment awak kena reject ? DUA BULAN ? Kenapa awak tak check dulu masa sy bg ? Kenapa tak compare dgn member dulu ? Kenapa tak tanya lect dulu ? Bukannya saya tak buat adjustment , tapi adjustment saya dalam tempoh 3 hari berserta arahan lect atau awak sendiri nak betulkan ,its okay . IA DALAM TEMPOH , I CAN NEGO . 

Kes lebih dr tempoh ni tak banyak pun , tapi saya highlight disini supaya cust saya bertanggungjawab terhadap assignment masing2 , ya saya mmg ikut arahan semua , mmg saya bt complete . Tapi saya manusia biasa , ada salah dan silap , disitulah en/pn bertindak , supaya dgn usaha encik/puan membaca , jadi sy blh perbetulkan . Tak ada masalah . 


Kat atas ni screenshot perbualan saya dgn cust yang mintak di adjust . Screenshot pertama , dah hampir 3 kali adjustment , masuk kali ni 3 kali lah . Dua adjustment for turnitin ,satu adjustment from lect . Saya boleh buat , no prob, within days . Screenshot kedua pula , adjustment dr dia sendiri, suruh tambah . And in this case , mmg dalam requirement dia ada kena letak footnote , tapi saya lupa , saya letak full list of reference terus , dan dia tegur .  Tak ada masalah boleh buat , sbb in my T&C , yes I already state that adjustment will be done within 3 days after submission to the cust . 

Antara isu isu yang lain pulak adalah arahan pertama berbeza dgn arahan selepas submission . If ada cust saya yg perasan , perkara pertama yg nk tau masa dapat assignment adalah tarikh submission dan requirement . Requirement dalam bentuk apa pun, bahasa , count words , jenis slide , macam mana nak bt , apa sahaja . Perlu dinyatakan dengan jelas . Bila dah dinyatakan , saya dah bt ikut arahan tapi cara saya , salah ke ? Tiba tiba arahan bertukar ? Eh .. 

Untuk kes mcm ni juga adalah antara kes yang saya tidak akan bertolak ansur . Salah satu sebab nya , adalah once saya dah siapkan satu assignment , dalam minda saya akan ada aku nak rehat dulu , esok bt assignment ini , itu .. bila ada arahan tambahan , hilanglah waktu rehat saya . Saya buat assignment in one go, tak sambung2 hr ni sikit, esok sikit . Tak , saya buat once start , habis terus . 

Ha itulah cerita saya . Tak banyak pun kes komen2 ni .. sbb tu bagi saya buat apa nak post kan.. cuma kadang2 saya perlu nyatakan hak saya , dan juga hak customer . Saya sgt hormat cust saya , itu punca rezeki saya . Tetapi bila ada isu yang bukan dr kesalahan saya , saya jd ralat . Bukan aku tak buat bersungguh , kenapa jadi mcm ni .. so solusinya adalah kita redha . 

Jadi saya nak mintak maaf dr lubuk hati paling dalam jika assignment encik/puan/cik tak memuaskan hati , demi Allah saya dah cuba yg terbaik dan dengan izin Allah , I open my business back ~  

Any booking / requirement pls direct whatsapp : +60173346402 . Nama saya Nurul :)

Key : tolong buat assignment , upah buat assignment 2016 , upah buat assignment murah

No comments: